|
|
|
|
|
Den engelske filmmand Ken Loach fortsætter med at lave fremragende og dybt gribende socialrealistiske film, der har meget på hjertet, og Sweet Sixteen hører blandt de bedste. Loach beviser samtidig, at genren absolut ikke behøver at være kedelig.
Titlen Sweet Sixteen er dybt ironisk, for Liam er langt fra prototypen på en ubekymret teenager. Han er en 15-årig knægt, der er blevet voksen alt for hurtigt. Han føler sig forpligtet til at tage ansvar for sin svage og uansvarlige mor, der snart bliver løsladt fra fængslet. Da moderens kæreste Stan er en usympatisk narkohandler, sætter Liam alt ind på at skaffe en lejlighed til hende, så hun kan gøre sig fri af fyren og måske undgå at falde tilbage i kriminalitet. Liam bliver smidt ud fra stedfarens lejlighed, fordi han nægter at hjælpe til med at smugle stoffer ind i fængslet. I stedet flytter han ind hos sin søster Chantelle, der er enlig mor.
Liam er initiativrig og ærgerrig, så sammen med sin ven Pinball snyder han stedfaren og starter sin egen pushervirksomhed. Han stiger i agtelse, også hos den lokale storgangster, men det koster ham venskabet med Pinball, der er jealous på Liams succes. Da moderen bliver sat på fri fod, er der endnu flere problemer i vente. Hun kan nemlig ikke affinde sig med moderrollen og søger tilbage til Stan. I skuffelse og raseri begår Liam en forfærdelig handling.
Det kunne være så trist og trøstesløst grænsende til det uudholdelige, hvis det ikke var for filmens befriende humor. Der er altid håb i Ken Loaches film, men erfaringen viser, at man ikke skal gøre sig for store håb. Den sociale arv og det belastede miljø lader ikke personerne mange chancer - ikke engang en fighter som Liam.
Instrueret af:
Manuskript af:
Paul Laverty.
Medvirkende:
Martin Compston | Liam |
Annmarie Fulton | Chantelle |
William Ruane | Pinball |
Michelle Abercromby | Suzanne |
Michelle Coulter | Jean |
Gary McCormack | Stan |
Jon Morrison | Douglas |
Tommy McKee | Rab |
|
|
|
De 20 populæreste personer:
|
|
|
|
De 5 nyeste kommentarer til anmeldte film:
|
|
|
|