|
Original titel: Evita
Produceret i: USA 1996
Længde: 135 min.
Set: i biografen 11-02-1997
Anmeldelse læst: 7946 gange
|
|
|
|
|
|
|
|
Mediehurlumhejet har i høj grad ledsaget Alan Parkers musicalfilmatisering Evita, ikke mindst på grund af den evigt kontroversielle Madonna i hovedrollen som Evita. Madonna gør det faktisk fremragende, og efter at have set filmen har jeg svært ved at se en hvæsende Michelle Pfeiffer eller en aldrende Meryl Streep i den krævende hovedrolle. Madonna kan både udstråle den unge Eva Duartes frækhed og den modne Eva Perons klasse.
Evita er ikke en musical, for der er næsten ingen dansenumre; det er et syngespil. Præcis som i "Pigen med paraplyerne" synges alt! Sangene kan virke som en bremse på fremdriften og spændingen, men filmen var variende nok til, at jeg i hvert fald ikke kedede mig. Først i slutningen følte jeg, at Parker trak showet i langdrag. Det havde måske været en fordel at have større kendskab til Andrew Lloyd-Webbers sange, men det gik endda.
Evita handler om Eva Duartes opstigning fra provinstøs fra arbejderklassen til Præsident Juan Perons magffulde hustru. Eva bruger mændene som trappetrin på sin vej mod tinderne i show biz og siden i politik. Filmen forholder sig temmelig kritisk til Eva i modsætning til, hvad visse anmeldere har hævdet. Eva vil det bedste for folket, som hun jo er én af, men hun kan alligevel ikke lade være med at favorisere sig selv og udnytte alle dem, der kan være til gavn for hendes karriere. Antonio Banderas spiller den allestedsnærværende kommentator Ché, der er med til at gøre publikum opmærksom på Evas mangler.
Sangkvaliteten er ret uensartet, men det var måske også afhængig af sangenes sværhedsgrad. Nogle gange lød Banderas stemme nydelig; andre gange var den pinlig.
Instrueret af:
Manuskript af:
Alan Parker og Oliver Stone efter Andrew Lloyd Webbers og Tim Rices musical.
Medvirkende:
|
|
|
De 20 nyeste anmeldelser:
|
|
|
|
De 5 nyeste kommentarer til anmeldte film:
|
|
|
|