|
Original titel: Portrait of a Lady
Produceret i: USA 1996
Længde: 142 min.
Set: i biografen 05-01-1997
Anmeldelse læst: 138858 gange
|
|
|
|
|
|
|
|
Jane Campion er sluppet godt fra filmatiseringen af Henry James' psykologisk komplekse roman Portrait of a Lady. Det er ikke overraskende, for Campions forrige film "The Piano" var ligeledes en fængslende historie med en vovemodig æstetik. Jeg husker ikke James roman i detaljer, kun i store træk, men Campion virker trofast over for bogen. Med filmens symbolladede billedsprog har den gode forudsætninger for at meddele James psykologiske handling videre. I begyndelsen af filmen er der dog en scene med moderne hippiepiger, der nyder deres frihed. Sådan fortolker jeg den, men det er alligevel uklart, hvad Campion egentlig har villet sige med scenen.
Nicole Kidman er det rette valg som hovedpersonen, den selvstændige frøken Isabel Archer. Filmen springer handlingen i Amerika over, og det går der såmænd ikke noget tabt ved. Den egentlige handling begynder først ved Isabels afvisning af Lord Warburtons frieri på Touchett-familiens engelske gods. Isabel ønsker sin frihed frem for alverdens gods og guld. Da den gamle Mr. Touchett senere dør, efterlader han en stor sum penge til Isabel, som hun bruger til en dannelsesrejse i udlandet. Hos sine engelske slægtninge møder hun den rænkefulde Madame Merle, der ganske som hun selv kommer fra den nye verden. Den nye versus den gamle verden er dog et tema, som Campion har valgt at si fra.
I Italien introducerer Madame Merle Isabel for den dragende Gilbert Osmond, og snart går det, som Madame Merle har planlagt: Isabel og Osmond bliver gift. Først langt senere da Osmond for længst har gjort Isabel til fange i sit eget smukke fiorentinske palads, finder Isabel ud af, hvorfor Osmond i virkeligheden giftede sig med hende. Det var af kærlighed til hendes store formue.
Filmen har en lettere optimistisk og åben, men mindre sandsynlig slutning, der så vidt vides ikke forekommer i bogen.
Castingen er med en enkelt undtagelse perfekt, især med hensyn til Kidman, Martin Donovan og Barbara Hershey, men den meget populære John Malkovich er igen fejlcastet. I "Farlige forbindelser" skulle han også spille en arrogant forfører. Ja, han kunne under ingen omstændigheder forføre mig. Campion skulle have valgt en skuespiller, der ved første øjekast virker sympatisk, men kan skrue op for de dæmoniske kræfter, når det gælder. Malkovich er konstant klam, og det gavner ikke historien, at man ikke forstår, hvad Isabel ser i den opblæste nar.
Instrueret af:
Manuskript af:
Laura Jones efter Henry James roman.
Medvirkende:
|
|
|
De 20 populæreste anmeldelser:
|
|
|
|
De 5 nyeste kommentarer til anmeldte film:
|
|
|
|