|
Original titel: The English Patient
Produceret i: USA 1996
Længde: 162 min.
Set: i biografen 03-03-1997
Anmeldelse læst: 147456 gange
|
|
|
|
|
|
|
|
For et par somre siden læste jeg Michael Ondaatjes roman, der aldrig åbnede sig for mig. Den svært tilgængelige roman, hvor det narrative nedprioriteres, er i Anthony Minghellas frie oversættelse blevet til et gribende drama, der fængsler fra start til slut. Den engelske patient er et eksempel på en filmatisering, hvor man næppe kan sætte en finger på, at den ikke er tro mod forlægget.
Handlingen foregår dels i Toscana, hvor Anden Verdenskrig nærmer sig sin slutning, da de allieredes tropper rykker frem. Den canadiske sygeplejerske Hana insisterer på at blive ladt tilbage på et forladt kloster sammen med med en døende patient, den engelske patient. Han er stærkt forbrændt og har mistet hukommelsen, men vinder den langsomt tilbage i de flashbacks, der udgør filmens anden delhistorie. Flashbackene fortæller en lidenskabelig kærlighedshistorie mellem den ungarnske greve og kartograf Laszlo de Almásy og den nygifte englænderinde Katherine Clifton i 30'ernes Cairo og Sahara.
Med sine to handlingstråde er Den engelske patient temmelig kompleks. Det gælder ikke kun for strukturen, men også for de mange opdukkende temaer. I narrativ forstand er et af de vigtigste spørgsmål, om den engelske patient og dvs. den ungarnske Almásy er en forræder, som den mystiske Caravaggio hævder, da han dukker op i klostret for at få hævn. Gåden løses til dels, men på tvetydig og tragisk vis, der får Caravaggio til at afstå fra sin hævn. Det gådefulde ved Almásys person forsvinder aldrig helt.
Mens kærlighedsaffæren mellem Katherine og Almásy får tragiske følger for alle de implicerede, er kærligheden mere afdæmpet på klostret, hvor Hana forelsker sig i en indisk mineekspert, Kip, men også de må skilles. Den sidste kærlighedshistorie føles dog lidt overflødig og mat i sammenligning med melodramaet i det brændende Sahara.
Den engelske patient er en kraftfuld historie, der er prydet af vidunderlige billeder fra det varme solmættede Sahara og det grønne afdæmpet frodige Toscana. Casten er desuden upåklagelig. Ralph Fiennes og Kristin Scott Thomas er perfekte i rollerne. Måske er filmen vor tids "Casablanca"...?
Instrueret af:
Manuskript af:
Anthony Minghella efter Michael Ondaatjes roman.
Medvirkende:
|
|
|
De 5 nyeste kommentarer til anmeldte film:
|
|
|
|